SKI x Anonym Studio

SKI, the construction equipment importer and distributor, has participated in this year’s Thematic Pavilion, displaying its warehouse-like installation designed by Anonym Studio.

Text: Warut Duangkaewkart
Photo: Worapas Dusadeewijai

ในโอกาสครบรอบ 50 ปี ของบริษัท ศรีนครชัยอินเตอร์เทรดดิ้ง จำกัด ผู้นำเข้าและจัดจำหน่ายอุปกรณ์สำหรับงานช่างทุกรูปแบบนั้น เพื่อเป็นการต่อยอดและพัฒนาธุรกิจที่เติบโตมาอย่างต่อเนื่อง จึงได้ทำการเปิดตัวเว็บไซต์ www.ski.co.th เพื่อขยายตลาด และเพิ่มช่องทางในการทำธุรกิจให้เข้าถึงกลุ่มเป้าหมายที่หลากหลายมากขึ้น ซึ่งในปีนี้เอง SKI ก็ได้มีโอกาสเข้าร่วมงานสถาปนิก’67 โดยเป็นส่วนหนึ่งใน Thematic Pavilion ด้วย

แนวทางการออกแบบเริ่มต้นมาจากการตีความธุรกิจของแบรนด์ ที่เปรียบเสมือนคลังสินค้าขนาดใหญ่ ที่เต็มไปด้วยอุปกรณ์เครื่องมือช่าง Anonym Studio ที่ทำหน้าที่ในการออกแบบครั้งนี้จึงตั้งใจที่จะสร้าง space ที่เป็นเสมือน warehouse เพื่อสื่อว่า SKI คือ collector ที่รวบรวมสินค้าต่าง ๆ อุปกรณ์งานช่างจนเป็นเหมือนคลังขนาดใหญ่ที่มีครบทุกอย่างในที่เดียว ซึ่งเมื่อมองจากภายนอกนั้นจะเห็นแนวผนังสีขาวขนาดใหญ่โอบล้อมพื้นที่ด้านในที่มีการใช้สีสันที่แตกต่างเข้ามารวมอยู่ในงานออกแบบ

ผนังสูงคล้ายรูปลักษณ์ของโกดังผืนใหญ่ ถูกจัดวางโดยแบ่งพื้นที่ออกเป็น 2 ส่วน ส่วนแรกคือ Super Storage ที่อยู่ใจกลางของพื้นที่ และพื้นที่ Thematic Pavilion นั้น ถูกจัดวางให้โอบล้อมพื้นที่โดยรวมไว้ ซึ่งพื้นที่ที่เชื่อมโยงแต่ละส่วนจะมีสี ขนาด ความสูง หรือ function ที่ต่างกันเกาะอยู่ โดยทำหน้าที่เสมือนเป็นพื้นที่เปลี่ยนผ่าน หรือห้องสังเกตการณ์ ห้องพวกนี้จะมีการเจาะเป็น window frame ในตำแหน่งที่ตั้งใจให้เห็นถึงสินค้าที่จัดแสดงอยู่ภายใน โดยแต่ละสีที่เลือกใช้นั้น เป็นสี CI ของทางแบรนด์ที่สื่อถึงการทำธุรกิจในรูปแบบที่แตกต่างกันในแต่ละกลุ่มเป้าหมาย ซึ่งเป็นสิ่งที่ SKI ได้วางรากฐานแนวความคิดนี้เอาไว้เพื่อใช้กับเว็บไซต์ด้วย อาทิ สีน้ำเงิน คือกลุ่มของลูกค้าปลีก ที่เข้ามาซื้อขายโดยตรงผ่านเว็บไซต์ อีกสีหนึ่งคือสีชมพู ที่มุ่งให้บริการกลุ่มนิติบุคคลที่ต้องเน้นการพูดคุยในเชิงธุรกิจมากกว่า และกลุ่มสีส้ม ที่เป็นกลุ่มของร้านค้าที่นำสินค้าไปจัดจำหน่ายต่อ นำไปต่อยอดทางธุรกิจ ซึ่งทั้งสามสีนี้ถูกเลือกนำมาใช้เป็นส่วนหนึ่งของงานออกแบบนี้

ลักษณะของพื้นที่ที่เกิดขึ้นจะเป็นการถูกตีกรอบจากผนังโกดังสีขาวที่วิ่งตรงแล้วค่อย ๆ โค้งเข้าไปในพื้นที่จัดงาน โดยมีห้องสำหรับจัดกิจกรรม ห้องสำหรับสังเกตการณ์ตามขนาดและสีที่แตกต่างกัน คอยเกาะอยู่ตามเส้นโค้งเสมือนเป็นการเดินทางของผู้ชมงานที่ถูกเชื้อเชิญเข้ามาใน pavilion ที่จะเห็นถึงพื้นที่ว่างขนาดใหญ่บริเวณมุมซ้ายล่างที่ถูกผนังโค้งล้อมอยู่ และอีก 2 มุม ที่มีขนาดลดลงมา เพื่อเปิดเป็นพื้นที่ว่างสำหรับเชิญชวนผู้มาเดินงาน โดยจากมุมสูงจะเห็นห้องแต่ละสี จากสี CI ของทาง SKI ที่มีขนาดแตกต่างกัน ตามการใช้งานและกิจกรรม โดยผนังโค้งจะทำหน้าที่เป็นฉากหน้าโดยมี Super Storage ที่จัดแสดงสินค้าและทำหน้าที่ stock ของซ่อนอยู่ภายใน โดยผู้ชมงานสามารถรับประสบการณ์ที่แตกต่างกันไปผ่านห้องแต่ละสีในพื้นที่นี้

ในแง่ของกิจกรรม พื้นที่ส่วนกลางของบูธจะทำหน้าที่เป็นเวทีกลางเพื่อให้แบรนด์ต่าง ๆ กว่า 50 แบรนด์ ที่ SKI นั้นนำมาจัดจำหน่าย ได้มาบอกเล่าถึงรายละเอียดผลิตภัณฑ์และแบรนด์ซึ่งจะหมุนเวียนกันไปในแต่ละช่วงของการจัดแสดงในงานสถาปนิก’67 รวมถึงพื้นที่ที่เป็นเสมือน retail space ที่ให้ผู้ชมงานสามารถเข้ามาทดลอง และเลือกซื้อผลิตภัณฑ์อุปกรณ์งานช่างต่าง ๆ ที่ SKI เลือกมาจัดแสดงควบคู่ไปกับการเปิดตัวเว็บไซต์ด้วย

แนวทางการพัฒนาของ SKI นี้จะช่วยเข้ามาเสริมสร้างในแง่ของการเข้าถึงอุปกรณ์งานช่างต่าง ๆ สำหรับผู้ใช้ทุกกลุ่ม ที่ภายในเว็บไซต์จะมีทั้งสินค้า และบทความที่เป็นองค์ความรู้เกี่ยวกับการใช้เครื่องมือ วิธีการทำงานช่าง เพื่อช่วยยกระดับงานฝีมือของอุตสาหกรรมการก่อสร้างไทย รวมถึงการเปิดแพลตฟอร์มออนไลน์ www.ski.co.th นี้จะช่วยให้การเชื่อมต่อ สื่อสาร จัดซื้ออุปกรณ์ได้ง่ายมากยิ่งขึ้น โดยในอนาคต SKI จะพัฒนามากขึ้นไปอีกด้วยการเปิด SKI concept store ที่จะช่วยเพิ่มช่องทางให้กับผู้ใช้งานได้มากขึ้นอีกด้วย

Sri Nakorn Chai Intertrade, a leading Thai importer and distributor of tools and equipment for construction, has launched a new website to mark its 50th anniversary. The website, www.ski.co.th, aims to expand the company’s market reach and provide additional sales channels to access a broader range of customers. This year, SKI also took part in the Architect’24 event, where its installation formed part of the Thematic Pavilion, considered one of the show’s highlights.

For the installation, Anonym Studio looked to interpret SKI’s business as a vast warehouse filled with tools and anonymous craftsmen’s equipment. The designers aimed to create a space resembling a warehouse to convey SKI as a collector that has amassed a vast array of products and equipment until it has become a massive repository housing everything under one roof. From the outside, large white wall panels enclose the interior space, which incorporates different colors into the design.

Towering wall panels, resembling the appearance of a vast warehouse, were arranged to divide the space into two sections. The first was the ‘Super Storage’ area at the center, while the ‘Thematic Pavilion’ space encircled and enveloped the overall area. The connecting zones between each section featured varying colors, sizes, heights, or functions, acting as transitional spaces or observation rooms. These rooms had intentionally positioned window frames that allowed the displayed products inside to be viewed. Each chosen color represented SKI’s brand identity, conveying different business approaches for each target group – a concept the brand has established for its website. The blue hue represents retail customers making direct purchases through the website. The pink shade caters to corporate clients, emphasizing businessoriented conversations. Finally, the orange color represents retailers purchasing products for resale and business expansion. These three colors were incorporated into the design of the pavilion.

The spatial formulation is framed by tall white warehouse-like wall panels that run straight before curving inwards towards the exhibition area. Various rooms for activities and observation, differing in size and color, cling to these curved lines, simulating the journey of visitors being invited into the pavilion. Upon entering, they are met with a large open area at the bottom left corner, enclosed by the curved walls, and two smaller nook areas, opening up inviting spaces. From a high vantage point, one can see the different colored rooms derived from SKI’s brand colors, varying sizes based on their intended use and activities. The curved walls act as the front stage, housing the Super Storage area that displays and stocks the products hidden within. Visitors can experience distinct environments through each colored room in SKI’s Thematic Pavilion section.

In terms of activities, the central area of the booth serves as a main stage, allowing over 50 brands distributed by SKI to present details about their products and branding. These rotate through different exhibition periods at Architect’24. There is also a dedicated retail space where visitors can try out and purchase various tools and equipment showcased by SKI, coinciding with the launch of their new website.

SKI’s development approach aims to enhance accessibility to various construction tools and equipment across all user groups. The company’s new website will not only showcase products but also feature informative articles providing knowledge on tool usage and construction techniques, helping elevate the skills within Thailand’s construction industry workforce. Moreover, the launch of the online platform www.ski.co.th will facilitate seamless communication, connections, and equipment procurement. Looking ahead, SKI plans to further expand by opening SKI Concept Stores, providing an additional channel for users to access their comprehensive range of products and services.

อ่านบทความคอลัมน์อื่นๆ หรือดาวน์โหลดเล่มวารสารฉบับออนไลน์ 18 Collective Language คลิกได้ที่นี่
อ่านบทความคอลัมน์อื่นๆ หรือดาวน์โหลดเล่มวารสารฉบับออนไลน์ Collective Language: EPILOGUE คลิกได้ที่นี่

Pin It on Pinterest

Shares
Share This